torsdag den 7. marts 2013

Gode stunder fra sommeren 2012

Nu sidder jeg her og ønsker, ønsker, ønsker at foråret, sommeren, varmen og planterne ville komme hertil noget hurtigere.
Jeg kan næsten ikke koncentrere mig om studiet, oprydningen, tegneopgaverne, regningerne eller noget som helst der ikke har med min have at gøre.

Indtil videre har jeg også gjort en smule, som at klippe pileflethegnet lidt ned, og sætte espalier-buer op til mine kommende klatreroser.

Pilskævt pileflet

Der er ikke meget systematik at finde i fletværket mere, og det kan jeg takke byens kåde, tumlende kattebørn for. Måske kan det endnu rettes op.
Min kære nabo kom forbi mens jeg stod her og trimmede løs, og fortalte mig at det skulle jeg være startet på allerede i januar. Hm.. hvis jeg skriver det her, så husker jeg det måske til næste år.


Espalier-bue fra blomsterhave til køkkenhave

Den her samlede min mand og jeg, med stivfrosne fingre. Men det blev gjort, og jeg glæder mig til jeg kan sætte et billede ind af blomstrende klatreroser i en stor fin bue. Denne bue adskiller blomsterhaven fra det, som sidste år fungerede som køkkenhave. I år bliver den bosted for jordbær, ribs, hindbær, gulerødder og måske græskar.

Espalier-bue som haveindgang

Her er den anden espalier-bue, som adskiller blomsterhaven fra alt det udenfor. "Jamen, den er jo helt skæv!" vil de observante nok sige. Ja, det ligner lidt en gentagende tendens i min have. Men at samle en espalier-bue til 140 kr. og sætte den snorlige op, er ikke en mulighed i min verden.

Desuden tror jeg ikke roserne brokker sig.

Min have i januar 2013

Selvom jeg står og beskærer grene og drømmer om varme og sommer, så er det tydeligt at vi er kommet et lille stykke vej. Det her billede er taget i slutningen af januar... nu kan jeg jo se min græsplæne.

Men når det er sagt, så vil jeg lige vise nogle fine billeder fra de gode stunder sidste sommer.

Balder

Balder, min trofaste havekat. Var jeg ude og ordne noget, var han altid et sted lige i nærheden.


Jordbær

Der blev ikke så mange jordbær, fordi dræbersneglene dræbte de fleste. Men lidt blev det til.


Jordbærbed

I år vil jeg ligge halm under jordbærrene, så de ikke risikerer at ligge og rådne op på jorden inden de modnes. Men hvad gør jeg så med sneglene?


Klatreroser

Her mine fine klatreroser blandt ukrudtet, som jeg plantede i april sidste år. De er i år ca. 2 meter høje. Det glæder jeg mig til at se!


Georgine

Jeg elsker georginer! Sidste år gik jeg og sprayede løs på dem med hjemmelavet insektsæbe, mod de angribende bladlus. Jeg fandt en god opskrift, som ikke belaster hverken planten, jorden eller naturen på nogen måde.
1/10 brun sæbe, 1/10 sprit og 8/10 vand i en sprayflaske. Det kan de grønne lus ikke fordrage.


Kat i tørvejr

Min kat er til tider fjollet, og i det her tilfælde snedig og har fundet ly for regnen.


Regnvåde georginer

Her endnu et billede af de smukke georginer efter et regnskyl.


Tomater og peberfrugt

Det blev til lidt tomater. Peberfrugterne er fra min venindes planter, som fik lov til at bo i mit drivhus. Tomaterne er bl.a. Tigerella, Ananastomat og Lemondrop.


Min kat og jeg

Det var til tider ren fryd at sidde og nyde haven.



Stella og Balder

Balder er verdens mest magelige og medgørlige missekat.


Eterneller og tomater



Drivhuset

Min kære mand hjalp mig med at ligge disse absurd tunge fliser hen foran mit drivhus, så der er noget for krukkerne at stå på. Det var svært at få dem til at ligge helt plant, men til gengæld ligger de der endnu og er ikke skredet ud.



Tidelig sommer. Jeg kan huske jeg tænkte at jeg lige måtte have mig et billede af den nyklippede plæne, så jeg kunne motivere mig selv til at klippe plænen igen næste gang den trængte.


Dådyr på fællesområdet

En eftermiddag kunne jeg, min veninde og min familie se dette syn fra min have. De gik længe og spiste, og løb til sidst ind i nåleskoven.



Endnu et smukt billede fra haven. Jeg er jo afsindigt heldig at have denne udsigt.


Ligusterlarve

Akeleje i Madam Blå

I løbet af sæsonen fik jeg også plukket mig mange smukke buketter. Det er også en ting der kan gøre mig helt kuldret inden i, for jeg elsker at kunne tage og tage af blomsterne, og der kommer bare flere til.


Rosensirup

Efter Camilla Plums bedste anvisning fik jeg lavet rosensirup af bladende fra den pinkfarvede Rose de Recht.


Nu vi er ved buketter, så kommer der lige lidt af de buketter jeg fik plukket sidste sommer.





Disse lupiner stammer fra en grøftekant min familie og jeg kom forbi på en cykeltur.

Vilde voldsomme vår-hilsner herfra!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar