tirsdag den 2. april 2013

Næsten frostfri!


Jeg har i dag haft æren af at arbejde i haven i hele tre timer! Hvilken fryd at opleve plusgrader og frostfri jord, der hvor mine roser skal stå! Så ja, jeg har gravet det nye bed, hvor min Sally Kane, Penny Lane, No Memory, Marie Antoinette, Warm Wishes og Elfe skal stå og se smukke ud.




Jorden inde ved huset er som sagt meget tør, sandet og uden næring overhovedet, så jeg har derfor valgt at grave beddet lidt bredere. Senere, når jeg får mulighed for at røve en hest, så kan jeg gå i gang med seriøs jordforbedring.






Det gode ved sådan noget græs er, at rødderne kun går 5-7 cm. ned i jorden, hvilket efterlader en masse "ubrugt" næringsrig jord til andre formål.




Man skal blot tage en "græspizza" (som min knægt kalder dem) op og varsomt ryste jorden af den.




Jeg havde en lille halv trillebør med 1½ år gammel formuldet hestegødning, som heldigvis ikke var frossent. Det lagde jeg i et tyndt lag ud over jorden. Ideelt skulle der have ligget så meget at jorden ikke var synlig. Den formuldede gødning vendte jeg lidt ned i jorden med en greb.




Så rev jeg marken let - og voilá! parat til start til roser. :)

Nåh ja, forresten - den lille kvist der kan ses i hjørnet af mit nygravede rosenbed, er en vin. Det var en gave fra min tidligere nabo.

Jeg vidste faktisk ikke rigtig hvor jeg skulle gøre af den, så den har bare stået ude hele vinteren. Selvom den virkede tør og død, så var der alligevel en smule spænstighed og saft i grenene.. så den er nok ikke helt død.

Well.. nu står den der -  nu ser vi hvordan det går.



Men aktiv har jeg været, for mine indendørs dyrkede ranunkler ser mig noget blegstilkede og tynde ud. Jeg tror de har fået for meget varme og måske endda for meget lys, for de er ikke blevet særligt robuste. Derfor kom de ud en tur i dag i nogle timer, så de gradvist kan vende sig til lidt koldere temperaturer, end de luksuriøse 26 grader vi har i stuen.





Ved samme lejlighed blev nogle af de hastigt voksende ranunkler pottet om, så de ikke står og slår hinanden ihjel i kampen om pladsen.

Her kan det også se de alt for lange pjevsede og halvt hængende planter.





I denne store krukke i mit drivhus, fik jeg mig en dejlig overraskelse; midt imellem alt det visne fra sidste år, kunne jeg se nye små mynte og oreganoblade dukke op.




Disse fine småplanter gravede jeg op og satte i en knap så dyb potte, så jeg kunne gøre denne fri til at lægge georginer i.




 Her står mynten fint i sin nye potte.




Potten fik fyldt en masse så -og priklemuld, og disse georginer kom i. Da georginerne desuden ligger så dybt i jorden, kunne der samtidig også blive plads til disse anemoner, som kun skal 5 cm. ned under jordoverfladen.




En georgineknold, som allerede inden den kommer i jorden, har dannet en lille grøn knop.

Jeg har forresten fundet ud af, at georgineknoldende skal opbevareskøligt, og i let fugtig spagnumjord vinteren over. Dem som jeg tog op i november har ligget for tørt og for varmt i vores køkken.




En lidt mindre krukke blev klargjort til disse gladiolus-løg, som skal 10-12 cm ned i jorden og med samme afstand.




I mit stenbed står der p.t. en lille lavendel, en blåbær-busk og en hel del salvie. Blåbær-busken kommer hen i den gamle køkkenhave, som nu vil blive frugthave. Salvien bliver jeg nok nødt til at tynde lidt ud i, så jeg kan få plads til en hvid og lyserød lavendel som jeg har bestilt hjem.




Og forresten; sådan ser mit arbejdsbord i stuen ud nu. En lille urskov af hortensia, ranunkel, gladiolus, georginer, persille, torskemund og katteurt.

Min mand er meget overbærende heldigvis...


Til sidst lidt fine billeder af de ting jeg fandt i haven og omegn i dag.




Fine træagtige svampe på en gammel træstub.




En krokus, som synes den skulle bo midt på havegangen.




....og ham her... fascinerende men ikke helt så velkommen i nærheden af mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar