tirsdag den 7. maj 2013

Så plantede vi roser i dag!


I dag fik jeg tilsendt roser til min veninde og jeg, og der gik ikke 30 sekundter før kattemissen havde erklæret kassen for sin helt egen.




Hvad er det med katte og papkasser?




Barrodsroserne skulle jo helst i jorden ret hurtigt, så jeg gik i gang med det samme. Jeg gravede huller ca. 40 cm brede x 40 cm dybe, fyldte to til tre skovlfulde formuldet hestegødning (min fortrukne planteføde), og hældte derefter 5-10 liter vand i. Så satte jeg roden i, så den stod fint og behageligt, og dækkede til med jord. Derefter blev der lavet en lille rande om rosen, som man kan vande i. Det gør det en hel del nemmere at vande, hvis det ikke bare løber væk igen.




Igen blev kassen flittigt brugt når nu der er vilde 22 graders varme i dag.




Til sidst dækkede jeg jorden omkring roserne med dækbark, og det af en del gode grunde; 1. jeg undgår det værste ukrudt. 2 vandet fordamper meget langsommere fra jorden, når den er dækket til. 3. Barken er god som vinterbeskyttelse.
Så nu står de her og hygger sig, og danner blade.. med lidt held har jeg en smule roser i august måned.




Bare for at vise hvor varmt, frodigt og sommeragtigt det rent faktisk har været i dag, så prøv engang at se denne salvie fra sidste år. I går var der ingen synlige blade. Der er på 24 timer vokset blade ud til denne størrelse!




De småplanter jeg har haft på mit køkkenbord har jeg rykket ud i dag, så de kan vende sig til at stå ude. De har stået i skygge langt det meste af dagen, så de langsomt og roligt kan vende sig til solen.




Hvis nye spirer, eller småplanter, som har stået inde bare bliver smidt ud i solen, så sker dette... de bliver helt hvide og dør.




Min venindes datter sidder her som fin skovalf og hygger, mens vi knokler.




...og til slut en sky af hvide blomster, som min heldige nabo kan nyde synet af. Desværre er det ikke mit træ.

God sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar